Artykuł

gru 08 2008
0

Eclipse - zintegrowane środowisko programistyczne dla Javy

Kiedy rozpoczynamy przygodę z jakimś językiem programowania, szybko zdajemy sobie sprawę, że gdzieś trzeba ten kod klepać. Potrzebna jest aplikacja, która posłuży nam za swego rodzaju edytor tekstu. Gotowy napisany kod, możemy potem skompilować i po zabawie. Rasowi programiści powiedzą, że im do pełni szczęścia wystarczy notatnik. Mały, szybki i lekki program. Czego chcieć więcej? Ale nie oszukujmy się, notatnikiem to możemy się pobawić w domu, jak nam się nudzi. Może zabrzmię przesadnie, ale pisanie kodu źródłowego w klasycznym notatniku Windows to skrajny masochizm, za co pewnie przez wielu zostanę skarcony. Notatnik nie byłby, taki skrajnie zły... ale, no właśnie ale. To jest tylko notatnik. Nie ma tutaj kolorowania składni, taby gubią się po naciśnięciu entera, przez co cały kod wygląda skrajnie nieczytelnie. Nie wspomnę już o braku jakiejkolwiek walidacji kodu czy możliwości podpowiedzi składni. A chodzi chyba o to by było łatwo, szybko i przyjemnie. Prawda? Ale może być lepiej. Wystarczy tylko wybrać odpowiednie zintegrowane środowisko programistyczne (z ang. IDE). Jednym z takich środowisk jest właśnie Eclipse, któremu poświęcę ten artykuł.

Ponieważ wiedzę najlepiej czerpać dzięki praktyce, postaram się aby ten opis był jak najbardziej praktyczny pozbawiony suchej, bezsensownej teorii.

Pobieranie Eclipse'a

Aby pobrać najnowszą wersję Eclipse'a wchodzimy do działu downloads na stronie projektu. Ponieważ Eclipse jest otwartym, niekomercyjnym projektem naszym oczom ukażę się spora ilość dystrybucji. Do naszych celów wystarczy normalna wersja Eclipse'a czyli Eclipse Classic. Pobieramy ją.

Konieczne będzie również pobranie środowiska uruchomieniowego Javy (JRE) i środowiska programistycznego Javy (JDK). Wyżej wymienione środowiska, w najnowszych wersjach, można znaleźć pod tym adresem.

Środowisko Eclipse'a

Po pobraniu środowiska, rozpakowujemy archiwum. Eclipse od razu gotowy jest do pracy. Uruchamiamy platformę. Zostaniemy poproszeni o wskazanie domyślnego workspace. Jest to katalog gdzie będą przechowywane nasze obecne projekty (możemy go zmienić w trakcie pracy na inny). Możemy pozostawić domyślną lokalizację. Naszym oczom powinien ukazać się Eclipse. Na ekranie powitalnym, możemy skorzystać z różnorakich tutoriali, prezentacji, przykładów przygotowanych przez producentów. My wybieramy jednak ostatnią opcję Workbench. Naszym oczom ukaże się właściwy ekran aplikacji widoczny na screenie poniżej. Omówimy teraz kluczowe elementy interfejsu Eclipse'a.

Package explorer

Menedżer pakietów. Domyślnie dostępny w lewej części ekranu. Pozwala na tworzenie nowych i edycję istniejących projektów. Dzięki niemu w każdej chwili mamy swobodny dostęp do każdego elementu naszej aplikacji. Package explorer zorganizowany jest w architekturze drzewa.

Outline

Panel outline wyświetla elementy składowe naszej klasy i pozwala szybko się do nich dostać. Widoczne są tutaj zmienne składowe klasy jak i jej metody.

Problems

Panel problems zawiera informacje o wszelkich błędach, które mogą znajdować się w naszym projekcie. Dlatego jeśli coś nie działa, należy sprawdzić, czy nie zostały tutaj umieszczone cenne wskazówki. Umieszczane są tu również ostrzeżenia. Ostrzeżenia z reguły dodawane są wtedy, gdy użyliśmy w naszym kodzie przestarzałego elementu składniowego.

Okno kodu

Centralny, nienazwany przez twórców obszar, przeznaczony jest na wyświetlanie kodu źródłowego. To w tym oknie spędzimy niewątpliwie większość czasu.

Console

Konsola jest jednym z ważniejszych paneli pomocniczych. W konsoli możemy sterować działaniem aplikacji tekstowych, podglądać ich rezultaty, czy też podglądać wygenerowane przez aplikacje błędy.

Piszemy nasz pierwszy program

Skoro mamy już środowisko programistyczne, znamy jego podstawowe elementy, czas zabrać się za jakieś kodowanie:). W pierwszym kroku musimy utworzyć nowy projekt. Klikamy PPM na wolnym polu w panelu Package Explorer i z kontekstowego menu wybieramy, New a następnie Project. Na ekranie który się pojawi wybieramy pierwszą opcję Java Project i klikamy na next. Na kolejnym ekranie, który się pojawi nadajemy naszemu projektowi jakąś nazwę np. NaszTestowyProjekt

W tej chwili w menadżerze pakietów pojawi się nasz nowy projekt. Kolejnym krokiem, który musimy wykonać jest utworzenie klasy. Rozwijamy drzewo projektu w panelu Package Explorer. Klikamy PPM na folderze src i z menu kontekstowego wybieramy New, a następnie Class. W oknie, które się pojawi w polu name wpisujemy nazwę naszej klasy (np. HelloWorld) oraz zaznaczamy pole public static void main(String args[]) w sekcji Create. Klikamy na Finish.

I tym oto sposobem otrzymaliśmy nasz pierwszy program w Javie, choć nie napisaliśmy ani linijki kodu!. Program, możemy już uruchomić (kompilację przeprowadza Eclipse). Co prawda nie robi on kompletnie nic, ale działa :-). W obszarze kodu źródłowego klikamy PPM i z menu kontekstowego które pojawi się na ekranie wybieramy Run as, a następnie Java application. Program się wykona, aczkolwiek nie zobaczymy niestety żadnych efektów:(.

Warto jednak coś z tym zrobić. Dlatego zmodyfikujmy kod naszej aplikacji by przedstawiał się następująco:

public class HelloWorld 
{
	/**
	 * @param args
	 */
	public static void main(String[] args) 
	{
		// TODO Auto-generated method stub
		System.out.println("Hello World!");
	}
}

W linii 9 dodaliśmy nowe polecenie. Służy ono do wyświetlania napisów tekstowych w Javie. W tym wypadku wyświetlamy kultowy już napis Hello World:). Jeśli teraz uruchomimy ponownie naszą aplikację, w konsoli będziemy mogli podziwiać efekt naszej pracy.

Data ostatniej modyfikacji: 05.06.2011, 17:15.

Podoba Ci się ten wpis? Powiedz o tym innym!

Send to Kindle

Komentarze

blog comments powered by Disqus