Artykuł

maj 11 2010
0

Google Analytics - bezpłatne statystyki dla każdego

Choć o Google Analytics oraz innych narzędziach webmasterskich wspomniałem co nieco w artykule opisującym podstawowe funkcjonalności kont Google, to dziś chciałbym napisać co nieco więcej na ten temat. A Google Analytics jest usługą niezwykle ciekawą, bo jest dostępną za darmo, nie dokleja reklam do naszej strony i daje nam ogrom statystyk dla wszystkich stron, które monitorujemy za pomocą usługi.

Panel usługi, został podzielony na kilka zakładek. Każda z nich zawiera ważne funkcjonalności, choć dla przeciętnego użytkownika najważniejsze i najczęściej używane będą następujące zakładki:

  • Pulpit nawigacyjny
  • Użytkownicy witryny
  • Źródła odwiedzin
  • Zawartość

Każdej z tych zakładek poświecę osobny akapit.

Instalacja produktu jest niezwykle prosta. Skrypt dostarczony przez Google, wklejamy na koniec każdej strony (najlepiej tuż przed znacznikiem body), którą chcemy analizować. Jeśli operacja przebiegnie w sposób prawidłowy, to po kilku minutach stosowna informacja ukaże się w panelu GA. Rozpocznie się proces zbierania statystyk.

Pulpit nawigacyjny

Pierwsza z zakładek, widoczna domyślnie po załadowaniu się Google Analytics, dostarcza nam podstawowych statystyk naszej witryny. Na starcie, widzimy dane zebrane na podstawie wejść z ostatniego miesiąca (uwzględniane są tylko pełne dni). Przedział czasu możemy zmienić po załadowaniu się strony za pomocą wygodnego kalendarza dostępnego w prawym górnym rogu ekranu.

W dalszej części okna, widoczny jest bardzo użyteczny panel Wykorzystanie witryny. Znaleźć tutaj można tak ważne informacje jak:

  • Odwiedziny - liczba użytkowników witryny
  • Odsłony stron - liczba wyświetleń wszystkich analizowanych podstron
  • Strony/odwiedziny - iloraz liczby odsłon do liczby odwiedzin
  • Wskaźnik odrzuceń - jest to wskaźnik, który ukazuje ilu użytkowników naszej witryny wchodzi tylko na jedną podstronę i od razu wychodzi z naszej strony. Wskaźnik ten może być wysoki, jeśli większość naszego ruchu pochodzi z wyszukiwarki i serwisów społecznościowych. Użytkownicy wchodzący na naszą witrynę przez takie drogi wejścia czytają z reguły tylko interesujący ich fragment serwisu i od razu wychodzą.
  • Średni czas spędzony na stronie
  • % nowych odwiedzin

Kolejnym elementem Panelu nawigacyjnego, jest wykres kołowy ukazujący źródła odwiedzin. Wyróżnić można tutaj następujące rodzaje źródeł:

  • Wyszukiwarki
  • Witryny odsyłające - linki z innych witryn
  • Odwiedziny bezpośrednie
  • Inne - są to wszelkie inne źródła (np. Feedburner, Twitter itp.)

Następnym elementem głównego ekranu jest panel Przegląd treści. Ukazuje on jakie podstrony naszej witryny były najpopularniejsze w wybranym zakresie czasowym. Dla każdej podstrony widoczna jest liczba odsłon oraz % odsłon w stosunku do całości.

Na głównym ekranie dostępny jest również panel Przeglądu użytkowników oraz Nakładka mapy ukazujące lokalizacje naszych użytkowników.

Użytkownicy witryny

Kolejne zakładki, są uszczegółowieniem danych widocznych na panelu głównym. Pierwsza z nich Użytkownicy witryny, prezentuje szczegółowe dane na temat użytkowników naszej witryny. Screen 2, prezentuje główny widok tej zakładki.

Z ciekawych danych o użytkownikach (o których nie wspomniano przy okazji zakładki głównej), możemy uzyskać między innymi informacje na temat przeglądarek, systemów operacyjnych, rozdzielczości ekranu, obsługi Flash i Javy. Dostępne są również informacje na temat właściwości sieci, z których przychodzą nasi użytkownicy. Daje nam to dość szeroką partię danych, a użytkownikom świadomość, że nie są w Internecie anonimowi.

Takie podejście może budzić kontrowersje, ale taki już jest Internet, anonimowość funkcjonuje tylko do pewnego stopnia.

Źródła odwiedzin

Zakładka Źródła odwiedzin(screen 3) zawiera rozwinięcie danych z wykresu kołowego widocznego na stronie głównej. Znaleźć można tutaj informacje na temat wejść z wyszukiwarek (Google, Bing, Yahoo), informacje na temat słów kluczowych z jakich użytkownicy skorzystali by wejść na naszą stronę, szczegółowe dane na temat witryn odsyłających, a także informacje z usługi AdWords (jeśli mamy ją aktywną).

Zawartość

Zawartość jest ostatnią z zakładek, którą chciałem dziś omówić (screen 4). Zakładka ta, dostarcza szerokie spektrum informacji na temat treści dostępnych na stronie, do których podpięto skrypt Google Analytics.

Zakładka zawartości, daje nam również informacje o najskuteczniejszych stronach wejścia (strony, które linkują do określonej podstrony i z których użytkownik kliknął aby się dostać na tę podstronę), najczęstszych stronach wyjścia (czyli stronach, które wpływają na wysoki wskaźnik odrzuceń.

Ciekawą opcją dostępną w tej zakładce, jest tzw. Nakładka witryny, która prezentuje naszą stronę, wraz z nałożoną mapą kliknięć. Daje to nam informacje, jaki obszar naszej witryny jest najczęściej klikany, a tym samym najbardziej popularny.

Data ostatniej modyfikacji: 31.07.2011, 12:14.

Podoba Ci się ten wpis? Powiedz o tym innym!

Send to Kindle

Komentarze

blog comments powered by Disqus