Artykuł

lis 30 2008
0

Operacje na plikach i pamięci

Swego czasu, kiedy to jeszcze jak pewnie każdy początkujący komputerowiec lubiłem sobie pograć w gry komputerowe. Myślę, że jest to jeden z aspektów, który przyciąga do komputerów szerokie rzesze użytkowników. Czasami gry jednak bywają trudne, skomplikowane i mogą przysporzyć nam nawet wielu frustracji gdy nie możemy sobie poradzić z jakimś etapem rozgrywki. Każdy powie: przecież są różnorakie kody. Ja zawsze jednak starałem się być inny i radzić sobie w niekonwencjonalny sposób. Dlatego też przyjrzałem się bliżej operacją na plikach i pamięci. Jest to co prawda jakiś rodzaj oszukiwania gry, ale można dzięki temu się czegoś pożytecznego nauczyć. Aczkolwiek zalecam graczom aby grali zawsze fair:).
W kolejnych akapitach postaram się wyjaśnić jak można sobie pomóc na różne sposoby.

Edycja wartości w pamięci

Zapewne wielu z was spotkało się z trainerami. Są to specyficzne małe programiki, które mają pomóc graczom w określonych sytuacjach kryzysowych, które mogą wystąpić w czasie rozgrywki. Inaczej mówiąc pozwalają na oszukiwanie. Te właśnie małe programiki powstały w oparciu o edycji wartości numerycznych znajdujących się w pamięci gry podczas zabawy. Obecnie trudno jest znaleźć grę dla której nie ma trainera. Trainer wykorzystuje odpowiednie miejsce w pamięci, w którym gra zapisuje jakieś ważne wartości z punktu widzenia gracza (np. ilość amunicji, liczba punktów życia itp.). Tworzenie trainerów nie jest skomplikowanym narzędziem. W obecnych czasach wystarczy posłużyć się darmowymi narzędziami. Jednym z nich jest Magic Trainer Creator. Jest to rozbudowana aplikacja która pozwala na wyszukanie odpowiednich wartości w pamięci aplikacji, a potem stworzenie na ich podstawie małego sprytnego programiku dla graczy. Jedyną trudnością jaka czeka użytkownika w wypadku tej metody jest wybór odpowiedniego procesu (najczęściej jest nim nazwa pliku wykonywalnego aplikacji), a następnie wprowadzenie wartości i aktualizowanie jej za pomocą gry. Pewnym utrudnieniem dla użytkowników może być również losowa alokacja pamięci, oznacza ona,że aplikacja którą obserwujemy, za każdym razem używa innych adresów w pamięci do zapisu określonych informacji. Sytuacja ta może doprowadzić do niemożliwości utworzenia działającego u wszystkich poprawnego trainera.

Edycja save'ów

Jeśli z jakiegoś powodu nie chcemy używać metody pamięciowej, albo po prostu nie da się jej użyć np. z przyczyn omówionych w poprzednim rozdziale warto spróbować edycji na save'ach. Aby użyć tej metody należy wykonać kilka zapisów w grze ze zmieniającą sie wartością. Dana wartość musi albo rosnąć, albo maleć (jednym słowem zmieniać się, ale zawsze w tym samym trendzie). Tylko wtedy da się porównać wszystkie pliki save'ów i wyszukać odpowiedni adres w pliku gdzie zapisana jest wartość. Po znalezieniu adresu, za pomocą specjalnego edytora zmieniamy wartość na taką, która będzie nam odpowiadać. Niestety aby przeprowadzić edycję zapisanych stanów gier potrzebujemy kilku różnych aplikacji. Najpierw musimy porównać wszystkie pliki, najlepiej za pomocą programu Advanced Compare (program można pobrać z działu download. Obsługiwany jest on za pomocą linii komend. W kolejnym kroku będzie nam potrzebny dowolny edytor heksadecymalny, który pozwoli na zmianę poszukiwanej wartości. Zapewne części użytkowników nasunie się pytanie: co to jest ten przeklęty edytor heksadecymalny? Już śpieszę z wyjaśnieniem. Jest to specjalna aplikacja która pozwala na edycję dowolnego pliku w trybie szesnastkowym (więcej o systemach liczbowych możecie poczytać tutaj), dane zapisywane są w oparciu o szesnaście znaków. Cyframi z przedziału od 0-9, a następnie literami od A-F.

Która metoda jest lepsza?

No właśnie. Metoda pamięciowa jest szybka i wygodna, ale nie zawsze skutkuje, metoda na save'ach jest dość efektywna, ale jest bardziej skomplikowana i czasochłonna. Ja osobiście preferuję pierwszą metodę. To właśnie jej używam najpierw, jeśli nie mogę sobie poradzić inaczej. Osobiście zalecam jednak rozgrywkę bez oszustw. Na pewno osiągnięcie dzięki temu większą satysfakcję i większy szacunek wśród innych graczy.

Restorator - zajrzyj do środka

Na koniec zostawiłem, modyfikację programów. Tak dobrze przeczytaliście modyfikację istniejących programów. Już od jakiegoś czasu można nabyć program o nazwie Restorator, który pozwala na dobrowolne grzebanie w zasobach programu (aplikacja była dostępna swego czasu na płycie czasopisma Komputer Świat Ekspert). Restorator daje nam olbrzymie pole do popisu. Pozwala on na zmianę wielu rzeczy. Możemy zmieniać np. całe menu, grafiki w programie, modyfikować okienka dialogowe. Aplikacja idealnie nadaje się do tworzenia polskich wersji ulubionych aplikacji. Oprócz tego możemy także modyfikować skróty klawiszowe, czy wydobyć grafikę z programu do osobnego pliku. Po dokonaniu zmian możemy przygotować specjalny łatkę (z ang. patch) w której uwzględnimy wszystkie dokonane zmiany. Łatkę możemy potem swobodnie rozpowszechniać wśród znajomych. Należy jednak zwrócić uwagę na dwie istotne kwestie:
1) Nie wszystkie programy da się edytować. Część aplikacji posiada zakodowane pliki wykonywalne z którymi restorator może sobie nie poradzić. Ponadto niektóre z aplikacji trzymają swoje zasoby w różnych plikach (restorator potrafi obsłużyć niektóre z takich plików np. biblioteki .dll czy archiwa .res).
2) Druga istotną kwestią są prawa autorskie. Należy zwrócić uwagę na licencję aplikacji. Jeśli w licencji nie posiadamy praw do modyfikacji oraz rozpowszechniania aplikacji to powinniśmy przestrzec tych praw.

Meta

Mam nadzieję, że zachęciłem was aby co nieco pogrzebać. Skoro gramy, to czemu nie nauczyć się czegoś pożytecznego przy okazji, a jedną z takich rzeczy jest niewątpliwie znajomość systemów liczbowych.

Data ostatniej modyfikacji: 03.03.2011, 20:52.

Podoba Ci się ten wpis? Powiedz o tym innym!

Send to Kindle

Komentarze

blog comments powered by Disqus