Artykuł

kwi 04 2009
0

Pozycjonowanie strony w Internecie

W artykule poświęconym wyszukiwaniu informacji, skupiliśmy się na sposobach wyszukiwania informacji w Internecie. Dzisiejszy artykuł będzie napisany tak jakby z drugiej strony, z perspektywy webmastera, właściciela witryny Internetowej, który powinien zadbać o to, aby jego autorskie dzieło miało jak największą oglądalność.

PageRank, Link popularity, a pozycja w wyszukiwarce

W artykule, do którego link przytoczyłem powyżej, skupiliśmy się już częściowo na algorytmach używanych przez wyszukiwarki do pozycjonowania witryn we własnych indeksach. Ponieważ polski rynek wyszukiwarek (zresztą podobnie jak inne) zdominowany jest przez Google, to skupimy się na algorytmie wykorzystywanym w tej właśnie przeglądarce.

PageRank

Dla wielu osób, zwłaszcza tych z młodszym stażem, często synonimem Internetu staje się Google, warto wiedzieć, że ta niezwykle popularna wyszukiwarka powstała dopiero w drugiej połowie lat 90siątych i że wyparła z rynku wiele innych popularnych produktów. Stało się tak dzięki rozbudowanej bazie danych oraz innowacyjnej technologii. Jedną z innowacji wprowadzonych przez Google był algorytm PageRank. PageRank pozwala na sklasyfikowanie tego jak bardzo popularna jest strona na podstawie skali liczbowej (0-10). Jeśli jakaś strona nie była jeszcze uwzględniona w indeksie, to początkowo otrzymuje wartość 0. Wskaźnik PageRank aktualizowany jest kilkakrotnie w ciągu roku, a na jego strukturę wpływ mają m.in. następujące czynniki:

  • Ilość linków z innych witryn - w szczególności istotna jest ilość linków z witryn o podobnej, zbliżonej tematyce. Wskaźnik ten określany jest mianem Link Popularity
  • Wiek domeny
  • Pozycja PageRank stron linkujących naszą stronę
  • Istnienie linków zwrotnych - my linkujemy inną stronę, na której znajduje się link zwrotny do naszej witryny

Powyżej wymienione czynniki to jedne z ważniejszych. Dokładne działanie algorytmu nie jest znane, a sam algorytm jest utajniony przez Google. Jednak pozycjonerom, którzy znają powyższe cechy PageRank, z mniejszym lub większym szczęściem udaje się pozycjonować witryny.

W kolejnych akapitach przedstawię kilka popularnych technik używanych na codzień przez pozycjonerów.

Katalogi tematyczne

Jednym z pierwszych sposobów pozycjonowania było dodawanie stron do katalogów Internetowych. W początkowej fazie algorytm Google nie był zbyt wymagający. Im więcej linków w katalogach tym bardziej rosła popularność naszej strony. Szczególnie dużo, dawały linki z katalogów o tematyce zbliżonej do treści umieszczonych na naszej witrynie. Obecnie znaczenie katalogów spadło, ponieważ wiele z nich zostało zbanowanych przez Google. Głównie przez niefrasobliwość użytkowników, którzy dublowali opisy swojej strony, budząc tym samym gniew Google i blokadę danego katalogu. Mimo słabnącej popularności i siły katalogów, to linkowanie naszej strony w takich miejscach może być dobrym punktem startowym w naszej pozycjonerskiej karierze.

Zatem jaki katalog wybrać? Warto zainteresować się katalogami tematycznymi, które skupiają treści podobne do tych prezentowanych przez nas. Dobry katalog powinien posiadać również wysoki PageRank (może to wpłynąć pozytywnie na podniesienie oceny naszej strony), dużą liczbę linków zwrotnych (jak już wspomniałem linki zwrotne umacniają znaczenie linków użytych na stronie) oraz możliwie małą liczbę reklam umieszczonych na stronie. Na początek można spróbować skorzystać z dwóch poniższych katalogów:

Wymiana linków

Jednym z lepszych sposobów, jest tworzenie linków bezpośrednich pomiędzy dwoma witrynami (linki będą szczególnie mocne jeśli witryny będą poświęcone podobnej tematyce). Taki typ linków jest dla Google najbardziej naturalny i daje dużo bardziej wymierne rezultaty niż inne sposoby. Musimy jednak zwrócić uwagę by linki prowadzące do naszej strony były możliwie jak najlepiej skonstruowane. Przede wszystkim strona, która się odwołuje do naszej witryny powinna posiadać relatywnie mało linków zewnętrznych. Każdy link powoduje nie jako podzielenie mocy, którą moglibyśmy uzyskać dzięki takiej witrynie. Odnośniki powinny posiadać dobry anchor text (Anchor text jest to napis umieszczony wewnątrz znacznika a). Tekst taki powinien odnosić się do treści/słów kluczowych znajdujących się na naszej witrynie. Dobrą praktyką jest również oblewanie linków treścią (patrz akapit Pressel Pages).

SWL

Część z użytkowników widząc sukces jaki odnoszą linki zwrotne pomiędzy witrynami, wpadła na pomysł by rozszerzyć ten pomysł na szeroką skalę. Zaczęto tworzyć tzw. Systemy wymiany linków. Użytkownik zapisując się do takiego systemu jest zobowiązany umieścić na swojej stronie określoną grupę linków (z reguły około 15). W zamian, na 15 innych stronach, pojawią się linki do Jego witryny. SWLe cechują się dość dużą skutecznością (o ile zrobione są w sposób porządny), aczkolwiek są bardzo nielubiane przez Google. Jeśli Google odkryje, że korzystamy z takiego procederu to może nas w szybki sposób zbanować, lub nałożyć filtr.

Startery

Ostatnio popularne są również tzw. startery, strony na których twórcy witryn mają szansę przedstawić swoje nowe dzieło przed Internetową społecznością. Cechą szczególną starterów jest możliwość głosowania na określone witryny (system polecający). Witryny, które mają najwięcej głosów (systematycznie zyskują nowe) oraz nowe witryny, utrzymują się na pierwszej stronie. Dzięki temu, częściej zostają odwiedzane przez przybyłe roboty wyszukiwarek Internetowych. Strony o mniejszej popularności znajdują się odpowiednio dalej. Dlatego przed umieszczeniem strony na jakimś starterze, warto zadbać o właściwą treść naszej witryny, aby była ona interesująca, ciekawa, praktyczna i możliwie jak najbardziej unikalna. Przykładowym starterem jest witryna Upcoming.

Pressel Pages (Precle)

Stosunkowo nowym zjawiskiem są witryny typu Pressel Pages, w Polsce często nazywane preclami. Istotą precli jest tworzenie blogów, w których każdy może zareklamować swoją witrynę. Aby tego dokonać, należy zarejestrować się na określonej stronie, a następnie napisać zwiezły, treściwy post, w którym umieścimy kilka linków do naszej witryny. W tym wypadku szczególnie ważny jest anchor text, o którym pisałem już wyżej oraz tematyka wspomnianego posta. Dobrze, jeśli tekst, który oblewa nasze linki jak i ogólnie dany precel zbliżony tematycznie jest do naszej witryny. Jest to właśnie istotą Pressel Pages, promocja stron na podstawie rzetelnych artykułów. Niestety wiele osób, twórców notek, często zapomina o tym, pisząc bezsensowne artykuły, byle tylko zaistnieć w Internecie i umieścić gdzieś linki. Dlatego ważny jest dobór precli, dobrych, tematycznych, na poziomie i moderowanych. Ponadto liczą się opisane już przedtem reguły: wysoki PageRank, mała ilość reklam itp.

Złe praktyki

Dobre pozycjonowanie to solidne pozycjonowanie, bez agresywnych działań. Jeżeli będziemy jednak chcieli by nasza strona wskoczyła z ostatniej strony na pierwszą i będziemy dodawać linki w sposób agresywny, to wówczas może nas spotkać przykra niespodzianka ze strony Google, ponieważ wyszukiwarka wykrywa różne próby manipulacji wynikami. Na poniższej liście przedstawiłem praktyki, których należy unikać:

  • Nie można dodawać w jeden dzień 50 linków zewnętrznych w momencie gdy np. przez rok istnienia, strona w naturalny sposób zdobyła ich z 5
  • Nie należy tworzyć sztucznych linków reklamowych w treści witryny np. na rzecz SWL
  • Nie należy tworzyć ukrytych warstw za pomocą CSS
  • Poprawnie dobierać słowa kluczowe i opisy dla stron dla tagów meta. Należy unikać ich dublowania
  • Nie należy tworzyć tzw. duplicate content, czyli dublować treści naszej witryny w kilku miejscach w sieci

Algorytm Google jest bardzo czuły na powyższe praktyki. Szczególnie niemiła niespodzianka może nas spotkać za złamanie pierwszego lub ostatniego punktu. Za agresywne działanie możemy nawet zostać zbanowani i całkowicie zniknąć z indeksu.

Łagodniejszą karą są filtry Google, które nakładane są czasowo i zdejmowane są wtedy, kiedy usuniemy newralgiczny czynnik.

Podsumowanie

Na podsumowanie mogę powiedzieć, że pozycjonować należy z głową. Ważne jest aby Google dotarł do naszej strony, ale należy pamietać, że pozycjonując naszą witrynę, wystawiamy sobie sami wizytówkę, dlatego należy to robić w sposób porządny, przemyślany i składny, a po paru tygodniach zbierzemy wymierne rezultaty naszej pracy. Czasem warto również czas, który moglibyśmy poświęcić na pozycjonowanie, poświęcić na doskonalenie naszej strony, a wtedy linki i użytkownicy pojawią się sami.

Podoba Ci się ten wpis? Powiedz o tym innym!

Send to Kindle

Komentarze

blog comments powered by Disqus