Artykuł

lip 04 2011
0

Prolink - giełda linków

Alt Control Delete od zawsze był prowadzony hobbystycznie, można powiedzieć że z mojej własnej pasji do IT. Nigdy nie zakładałem, że akurat ten konkretny blog, ma charakter stricte zarobkowy i do dziś podtrzymuje te tezę. Dlatego też nigdy nie było tutaj raczej żadnych wielkich banerów, wyskakujących okienek, czy też reklam na pół strony, które nabijały by moje konto, a użytkowników tylko denerwowały i zmuszały do regularnej aktualizacji filtrów w Adblocka;). Ostatnio zainteresowałem się jednak trochę tematem zarabiania na blogu, za sprawą mailingu przeprowadzonego przez PiO, który reklamował giełdę linków Prolink. Ponieważ nigdy wcześniej nie słyszałem o tym serwisie postanowiłem się nim zainteresować i wkrótce później zostać wydawcą treści;) O tym jak sobie radziłem przez dotychczasowe 1,5 miesiąca oraz o samym serwisie chciałbym dziś Wam opowiedzieć trochę więcej.

Idea działania Prolinka

Po wejściu na stronę główną, szybko powinniście złapać zasadę działania Prolinka, a sprowadza się ona w dużej mierze do dwóch słów kluczowych: wydawcy oraz biznes. Oba słowa reprezentują dwie różne grupy interesów, które sumarycznie poprzez serwis współpracują ze sobą.

Wydawcy

Do pierwszej z grup (która obecnie wg. głównej strony Prolinka szacowana jest na liczbę 700), zaliczają się osoby/podmioty posiadające strony WWW, na których mają być umieszczane linki. Tym samym, wydawcy sprzedają powierzchnie reklamową, czyli określoną liczbę miejsc na linki na każdej z podstron, na których został zainstalowany skrypt.

To w gestii wydawców jest ustalenie ceny linka (10% od każdego linka trafia do Prolinka - należy o tym pamiętać przy ustalaniu ceny linku), ustalenie liczby linków na podstronie itp. Ze strony Prolinka, otrzymujemy podpowiedzi, jaką cenę najlepiej ustalić dla określonej grupy podstron.

Wydawca, może również zablokować treści określonego typu, a każdy link oferowany przez biznes, musi zostać przez niego zaakceptowany. Tutaj ważna uwaga, jeśli nie zrobimy tego w przeciągu 48h, link zostanie automatycznie aktywowany.

Biznes

Biznes, to osoby/podmioty, kupujące linki tekstowe u wydawców. Istotną cechą Prolinka jest fakt, że inwestorzy mogą w pełni decydować, na jakich stronach znajdą się ich linki. Wyboru dokonują poprzez wyszukanie strony o określonych słowach kluczowych w katalogu Prolinka.

Każdy link, kupowany jest na 30 dni i zapłata za niego musi zostać wykonana z góry. Na szczęście Prolink współpracuje z serwisem DotPay, dzięki czemu transakcje zakupu możemy przeprowadzić niemal natychmiastowo, a jeśli wydawca zadziała równie szybko, to już po chwili nasz link powinien pojawić się w sieci.

Nie wiele więcej mogę powiedzieć na temat zakupu linków, ponieważ w tym momencie jest tylko wydawcą.

Ceny linków

Tak jak wspomniałem wcześniej, ceny linków ustalają wydawcy, którzy mogą zasugerować się cenami podsuniętymi przez Prolink. Wysokość ceny linku, kształtują dwa podstawowe czynniki:

  • Zagłębienie określonej podstrony w strukturze serwisu (im więcej linków trzeba kliknąć ze strony głównej by się do niej dostać tym gorzej)
  • PageRank określonej podstrony

Tak postawiony model wyceny, automatycznie promuje strony, które w sieci istnieją już trochę czasu i po prostu zdążyły zasłużyć na wysoką wartość tego współczynnika.

Długo się zastanawiałem, czy wycena na podstawie coraz bardziej marginalizowanego PR, to słuszne kryterium, jednak ciężko znaleźć jakąś alternatywę. Zapytałem oto pracownika Prolinku, który regularnie odwiedza forum PiO i dostałem odpowiedź, że rozważają wprowadzenie mechanizmu, który zliczać będzie linki przychodzące do podstrony, może to być jakaś alternatywa.

Jak na razie jednak, obecny mechanizm jako tako się sprawdza, co widzę sam, choćby po tym, że podmioty, które raz już kupiły linki, w zdecydowanej większości kupują je na kolejny miesiąc.

Skrypt dla wydawców

Wszyscy wydawcy, zobligowani są do zainstalowania skryptu PHP na swoich stronach WWW, dzięki któremu system zindeksuje wszystkie podstrony, na których skrypt jest aktywny oraz umożliwi publikację linków zakupionych przez biznes.

Autorzy przygotowali wiele gotowych scenariuszy instalacyjnych dla różnych platform, a jeśli naszej platformy tam brakuje, są gotowi służyć wsparciem w instalacji. Istnieje również scenariusz ogólnego zastosowania.

Kilka słów odnośnie samego skryptu. Jest on maksymalnie uproszczony. Niestety wiąże się to z dwoma negatywnymi szczególnie z mojego punktu widzenia aspektami:

  • Mechanizm oparty o funkcje, brak tu żadnej obiektowości
  • Wykorzystanie funkcji echo do wyświetlania linków, co jest skrajnie nie elastyczne

Rozumiem, że jest to mechanizm, z którym poradzi sobie nawet osoba ledwo znająca PHP, ale przydałoby się większe możliwości konfiguracji. Na szczęście, linki możemy rozbijać, dokładnie określając, który link z puli ma w danym miejscu wyświetlić mechanizm, dzięki czemu łatwiej umieścić je np. w tabeli czy liście.

Użycie funkcji echo, również komplikuje sprawy stylizacji linków o czym pisałem na forum PiO. Zaproponowałem rozwiązanie, które zamiast wypisywać tekst mogłoby go zwracać, a osoba z firmy Prolink, powiedziała że rozpatrzą to - trzymam kciuki.

Oprócz samego skryptu, wydawcy mogą wstawić również widget, do którego link możecie znaleźć w panelu bocznym. Również w tym przypadku, jakiekolwiek opcje konfiguracyjne docelowo być może pojawią się w przyszłości. Widget nie jest obowiązkowy, ale zdecydowanie może ułatwić zakup linków w serwisie.

Rozliczenia z Prolinkiem

Wydawcy

Każdy wydawca, który zgromadzi na swym koncie co najmniej 20zł, może zlecić wypłatę środków za pomocą swojego panelu. Wypłata środków, wiąże się również z wystawieniem rachunku (nawet dla osób fizycznych nie prowadzących działalności), bądź stosownej faktury dla podmiotów gospodarczych. Wzór rachunku, otrzymamy po kontakcie za pomocą formularza kontaktowego Prolinka - przydałoby się umieszczenie wzoru rachunku, w jakimś bardziej widocznym miejscu dostępnym dla wszystkich użytkowników.

Z uzyskanymi przez nas dochodami, musimy rozliczyć się w urzędzie skarbowym, a stosowny PIT od Prolinka, ma przychodzić w lutym. Szczegółowe kwestie dotyczące rozliczeń, można znaleźć w regulaminie, dziale dla początkujących, lub po ewentualnym kontakcie z Prolinkiem.

Biznes

Tak jak wspomniałem wcześniej, biznes rozlicza się z góry za 30 dni emisji linku. Warto przy tym wspomnieć, że przy każdej wpłacie środków przy pomocy DotPay, na nasze konto trafia kwota powiększona o 10%:)

W tym punkcie nie mogę wiele powiedzieć, bo w chwili obecnej jestem tylko wydawcą.

Wsparcie

W tygodniu pracy, możemy dzwonić na infolinię do Prolinka (jeszcze nie korzystałem), a ogółem przez cały czas, możemy skorzystać z formularzu kontaktowego. Z tej opcji skorzystałem kilka razy i dotychczas otrzymywałem odpowiedź na postawione przeze mnie pytania, w stosunkowo krótkim czasie.

Oprócz tego, tak jak wspomniałem wcześniej, jeden z pracowników Prolinka, udziela się na forum PiO, gdzie również uzyskałem informacje na kilka frapujących mnie pytań - generalnie z kontaktu jestem zadowolony.

Podsumowanie

Generalnie, poza kilkoma niuansami związanymi z instalacją skryptu, moje wrażenia są jak najbardziej pozytywne. Nie mam co prawda wielkich doświadczeń w branży reklamowej, ale sam serwis i jego giełda przynoszą wymierne korzyści. Moja strona nie została również zasypana lawiną spamu, a pojedyncze linki na poszczególnych podstronach, raczej nie przeszkadzają nikomu w przeglądaniu treści zawartych w blogu, co jest niewątpliwie moim priorytetem.

Dlatego jeśli prowadzisz blog/serwis i chciałbyś zostać wydawcą, bądź zakupić trochę linków, to zachęcam do zabawy z Prolinkiem, choćby dla testów:) A dla osób, które chcą zakupić linki mam specjalną ofertę we współpracy z Prolinkiem - szczegóły poniżej.

Data ostatniej modyfikacji: 06.01.2012, 21:05.

Podoba Ci się ten wpis? Powiedz o tym innym!

Send to Kindle

Komentarze

blog comments powered by Disqus