Artykuł

smashing magazine smashing magazine
lut 16 2014
0

Redesign The Web. Smashing Magazine. Recenzja książki

Znów się udało. Tak w skrócie można powiedzieć o najnowszej* produkcji społeczności Smashing Magazine, czyli książce Redesign The Web. Po raz kolejny w nasze ręce trafia lektura, której głównym zadaniem jest przedstawienie trendów aktualnie panujących w sieci, uzupełnionych o doświadczenie i wiedzę ekspercką.

Jak zwykle w przypadku Smashing Book mamy do czynienia z kompilacją różnych artykułów, której pojawiły się wcześniej na blogu. Tym razem autorzy skupiają się na aspekcie przeprojektowania, czyli czymś co czeka każdą szanującą się witrynę po kilku latach jej bytowania w globalnej sieci. Na wstępie wszystko to wygląda bardzo ciekawie, ale o tym jak to wyszło w praktyce, postaram się Wam powiedzieć w dalszej części recenzji.

Dla kogo jest ta książka?

Na początek warto określić kto jest głównym odbiorcą tej pozycji. W tym przypadku będą to głównie projektanci witryn oraz frontendowcy, którzy w wymierny sposób mają wpływ na ostateczny wygląd witryny i na co dzień korzystają z HTMLa, CSS oraz JavaScript. Nie będę w tym przypadku wprowadzał rozgraniczenia na poziom zaawansowania - prawda jest taka, że najnowszy Smashing Book to swoisty koktajl, przekrój tego co jest modne w dzisiejszej sieci.

Innymi słowy, jeśli starasz się nadążać za obecnymi trendami, to w tej książce znajdziesz ich szybką kompilację, którą warto sobie przypomnieć przed realizacją kolejnego dużego projektu. Jeśli natomiast trochę zardzewiałeś w tematach sieci (np. zmuszali Cię w pracy do tworzenia korporacyjnych witryn pod jedyną słuszną przeglądarkę IE6), to pozycja ta pozwoli Ci pokochać sieć na nowo, odkrywając przed Tobą bogactwo obecnych możliwości.

Oczywiście wszyscy początkujący również mile widziani - z pewnością Wy jak zawsze wyniesiecie najwięcej z lektury.

Zawartość

Polska edycja Smashing Book 3 to piękne, w pełni kolorowe wydanie. Rzadko spotyka się na naszym rynku książkę techniczną wydaną w ten sposób. Na 336 stronach znajdziecie bogatą kolekcję tematów z zakresu projektowania i tworzenia witryn, które skumulowano w 9 tematycznych rozdziałach.

Oprócz tematów stricte technicznych, znajdziecie tutaj również kilka kwestii bardziej teoretycznych. Oczywiście nie oznacza to, że te tematy są jakieś gorsze. Dla przykładu możecie przeczytać np. o tym kiedy rzeczywiście warto stworzyć witrynę od nowa, a kiedy lepiej skupić się na metodzie małych kroczków i przeprowadzać stopniową refaktoryzację wybranych modułów. Oczywiście nietrudno się domyślić, że na takim kompleksowym podejściu do tematu, najbardziej skorzystają freelancerzy (przy okazji polecam moją recenzję książki Podręcznik freelancera o zbliżonej tematyce), którzy zarówno prowadzą rozmowy z klientem jak i tworzą frontend oraz backend.

Oryginalne wydanie Redesign The Web pojawiło się w 2012 roku, więc od tego czasu w sieci niestety zaszło trochę zmian. Oczywiście nie ma to wielkiego wpływu na rozdziały bardziej teoretyczne, ale sprawy mają się trochę gorzej w przypadku rozdziałów praktycznych. Dla przykładu, wymieniany w książce znacznik time wypadł już ze specyfikacji. Zmiany dotknęły również przeglądarki Opera, która porzuciła swój engine renderujący strony (w książce wciąż odwołują się do prefiksu -o). Trudno tu mieć o to do kogokolwiek pretensje (cykl wydawniczy robi swoje), ale wolę uprzejmie o takich faktach uprzedzić, ponieważ te zagadnienia w mniejszym, lub większym stopniu dotykają każdej wydawanej na naszym rynku książki.

Sporadycznie pojawiają się również delikatne błędy merytoryczne. Np. w sekcji o CSS wymiennie używane jest słownictwo font/czcionka, mimo że w w praktyce to nie są synonimy.

Podsumowanie

Wbrew moim powyższym niektórym uwagom, Redesign The Web to bardzo przyjemna lektura, z której można dowiedzieć się sporo ciekawych rzeczy, z różnych obszarów projektowania stron WWW. Oczywiście multum zagadnień prowadzi do tego, że niektóre tematy trzeba będzie pogłębić w innych miejscach, ale w dzisiejszych czasach nie powinno to być wielkim problemem.

Ogromnym plusem książki jest fakt, że tworzy ją społeczność z bogatym doświadczeniem. Większość z autorów posiada swoje firmy, witryny, tudzież blogi, gdzie już wcześniej zastosowali opisywane w książce techniki.

Na plus trzeba również zaliczyć bardzo ładne wydanie. Śliski papier, pełen kolor i bardzo ładne fonty, aż chce się czytać tak przygotowaną książkę!

Jak zwykle zachęcam do zapoznania się z przykładowym fragmentem książki oraz spisem treści. Stosowne linki znajdziecie poniżej;-)

Link do książki: Redesign The Web. Smashing Magazine.

Spis treści + bezpłatny fragment książki: Redesign The Web. Smashing Magazine.

Partnerem cyklu jest grupa wydawnicza Helion.

* - najnowsza w Polsce. Zagranicą właśnie wyszła wersja numer 4.

Data ostatniej modyfikacji: 17.02.2014, 07:51.

Podoba Ci się ten wpis? Powiedz o tym innym!

Send to Kindle

Komentarze

blog comments powered by Disqus