Artykuł

lis 09 2011
0

Strony firmowe w Google+

W miniony poniedziałek, na Google+, w końcu pojawiło się coś, czego oczekiwało wielu fanów tej społecznościówki jak i spore grono marketingowców. Mowa tutaj oczywiście o stronach firmowych na Google+. Strona firmowa to dość szerokie pojęcie, ale generalnie swoim zasięgiem obejmuje to, co Facebookowy fanpage. Pojawiły się również dedykowane widgety, nazywane przez Google Badges (z ang. Znaczek, odznaka), które zasadniczo podobne są do Facebookowego Like-Boxa (oczywiście, cały czas można dodawać widgety dla przycisku +1).

Na razie wciąż pojawia się wiele niewiadomych oraz pytań bez odpowiedzi związanych z nową funkcjonalnością, udostępnioną przez giganta z Mountain View. Na kilka z nich postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym wpisie, reszty pewnie dowiemy się z czasem, warto jednak zawczasu zainteresować się tematem, by nie pozostać w tyle za konkurencją. Popyt na nowe strony jest ogromny, a ich nowe możliwości w połączeniu z wyszukiwarką całkiem spore (o tym w dalszej części wpisu). Jeśli na wstępie chcecie zobaczyć jak taka stroną funkcjonuje, to zapraszam na oficjalną stronę Google+ dla Alt Control Delete.

Zakładanie strony

Do założenia strony, potrzebne jest oczywiście konto Google+, a samą opcję tworzenia nowej strony, można znaleźć w panelu bocznym. Aby stworzyć stronę, wystarczy wybrać jeden z obszarów działalności, wypełnić formularz i gotowe. Całość trwa dosłownie moment, wszystko jest w języku polskim, dlatego też nie ma co zbytnio się rozwodzić nad tym tematem.

W tym momencie, pojawia się jednak trochę niejasności:

  • Nazwy dużych korporacji np. Google, Pepsi itp. są weryfikowane i nie można założyć kolejnych stron o takich nazwach, co wydaje się być logicznym posunięciem. Nie wiadomo jednak, jak to będzie w przypadku mniej znanych stron. W chwili obecnej, bez żadnych konsekwencji mogę założyć drugi profil o takiej samej nazwie, czyli Alt Control Delete. W związku z tym, czy powinniśmy się spodziewać czystki za jakiś czas, tak jak na początku samego Google+?
  • Brak jakiegoś konkretnego limitu liczby tworzonych stron. W komentarzach pojawiły się informacje, że jest to liczba 10 stron/h. Mimo wszystko jest to jednak dość spora liczba
  • Strona przypisana jest obecnie tylko do jednego konta Google+. Na razie brakuje funkcjonalności dodawania administratora, tak jak miało to miejsce w przypadku Facebooka. Dlatego uważajcie na czyim koncie zakładacie określoną stronę

Szybkie wyszukiwanie stron w wyszukiwarce

Obecnie, daleko Google+ do popularności jaką cieszy się choćby Facebook, jednak jedna z funkcji wprowadzona przy okazji stron, może wpłynąć na zmniejszenie dysproporcji w popularności pomiędzy tymi dwoma serwisami.

Całkiem niedawno, wśród wielu użytkowników wyszukiwarki zapanowało wzburzenie, związanie usunięciem operatora + z listy dostępnych operatorów do wyszukiwania. Taki obrót spraw, był o tyle tyle zaskakujący, że właśnie ten operator wydawał się czymś normalnym (poczytaj więcej o sprawnym wyszukiwaniu informacji). W świetle premiery stron Google+, ruch zaczyna ten mieć jednak większy sens.

Operator +, można od poniedziałku używać do wyszukiwania stron z Google+, bezpośrednio w wyszukiwarce. Daje to olbrzymie możliwości wszelakim podmiotom, ponieważ na znaczeniu traci sama domena, a zyskuje powiązanie firmy z Google+. Firmy, które dalej będą chciały być na górze w wynikach wyszukiwania, siłą rzeczy będą musiały zaprzyjaźnić się z nowym rozwiązaniem, na czym zyskają obie strony i miejmy nadzieję również użytkownicy.

W przypadku wykorzystania operatora +, pojawia się również kilka pytań:

  • Co trzeba uczynić by dana strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania z plusem?
  • Czy potrzebna jest weryfikacja? Jak jej dokonać?
  • Co w przypadku, gdy istnieje więcej niż jedna strona o tej samej nazwie?

W dniu pisania tego wpisu, wyszukiwanie z plusem, dostępne było tylko na Google.com - w amerykańskiej wersji wyszukiwarki. Ponadto wymagana jest aktywna opcja Google Instant.

Direct Connect i Badges

Na sam koniec, zostawiłem Direct Connect (z ang. Połączenie bezpośrednie) oraz Badges (widgety). Direct Connect, umożliwia połączenie strony Google+ z naszą stroną WWW. Cała operacja, odbywa się dwuetapowo i wygląda praktycznie identycznie jak proces ustalania autorstwa strony, który opisywałem kilka miesięcy temu. W tym momencie należy zaznaczyć, że na jednej stronie WWW, możemy określić albo jej autora, albo też stronę Google+ z nią powiązaną. Nie możemy mieć niestety obu powiązań naraz.

Dodanie strony WWW w profilu strony na Google+

Na początek, musimy zalogować się na konto naszej strony Google+ i dodać link do naszej strony WWW. Robimy to na zakładce O mnie. Zakładka ta, funkcjonuje w sposób analogiczny jak w przypadku tej samej zakładki dla normalnego profilu.

Dodawanie odnośnika w kodzie strony

Aby spełnić obustronne wiązanie, musimy dodać również referencję do Google+ na naszej stronie WWW. Najprościej można to uczynić dodając następującą linijkę kodu do sekcji HEAD naszej strony:

<link href="https://plus.google.com/112956041753996391159/" rel="publisher" />

Wskazany w tym przypadku adres profilu strony, musicie oczywiście podmienić na własny.

Weryfikacja wiązania

Poprawność wiązania, można oczywiście sprawdzić za pomocą formularza Rich snippets. Wystarczy zrealizować dwa poprzednie kroki, a następnie na formularzu dostępnym pod wskazanym linkiem, podać adres własnej strony. Jeśli wszystko wykonaliście poprawnie, to powinniście widzieć mniej więcej taki rezultat jak na screenie:

Znaczniki i widgety

Pod tym adresem, można znaleźć narzędzie, które po wklejeniu linku do naszej strony Google+, wygeneruje odpowiedni kod dla sekcji HEAD (ten, który wyżej podałem) oraz kod ewentualnej ikony dla naszej strony, lub widgetu Badge. Przykładowy widget, możecie znaleźć w pasku bocznym Alt Control Delete.

Podsumowanie

Ciężko jednoznacznie ocenić strony Google+, które wyczekiwano właściwie od momentu pojawienia się tego serwisu w sieci. Można powiedzieć - wreszcie są, ale na razie pojawia się jednak sporo pytań i wątpliwości - czas pokaże jak poradzi sobie z nimi Google. Nie mniej jednak, warto zainteresować się nimi już teraz, by być o krok przed konkurencją;)

Data ostatniej modyfikacji: 28.11.2011, 18:36.

Podoba Ci się ten wpis? Powiedz o tym innym!

Send to Kindle

Komentarze

blog comments powered by Disqus