Artykuł

mar 07 2010
0

Wykorzystanie serwisów społecznościowych do promocji i pozycjonowania strony

Ostatnie lata rozwoju Internetu należą niewątpliwie do serwisów społecznościowych, które generują ogromny ruch w sieci. Facebook, Twitter, Blip, Wykop czy nawet Wikipedia (jest to również strona tworzona przez Internautów dla Internautów - klasyczny serwis społecznościowy i jeden z pierwszych zarazem) to dla wielu Internautów codzienność. Dlatego warto wykorzystać te miejsca jako swoisty rodzaj promocji i zarazem pozycjonowania, gdyż jest to właściwie bezpłatny, szybki i niezwykle efektywny sposób na reklamę własnego serwisu czy bloga. W dzisiejszym artykule powiemy jak to zrobić w oparciu o serwisy Twitter, Facebook, Blip, Google Buzz oraz Twitterfeed. Przydatny okaże się również kanał RSS.

Przygotowanie kanału RSS

Właściwą część artykułu rozpoczniemy od wzmianki na temat RSS. RSS jest bardzo skutecznym sposobem na informowanie naszych użytkowników o zmianach wprowadzonych na stronie. Jest to również idealne rozwiązanie pozwalające notyfikować serwisy społecznościowe, że coś zmieniło się na naszym blogu/serwisie. O tym jak utworzyć RSS, możecie przeczytać szerzej w artykule poświęconym tworzeniu kanałów RSS.

Można sobie co prawda poradzić bez kanału RSS, ale zapewnia on łatwość automatyzacji całego procesu.

Twitterfeed

Pierwszym z serwisów który chciałbym przedstawić, jest twitterfeed.com. Umożliwia on publikowanie nagłówków artykułów lub ich fragmentów w serwisach: Twitter, Laconica, Ping.fm, Hellotxt oraz Facebook. Informacje na temat naszych tekstów pobierane są z kanału RSS naszej strony, który podajemy w konfiguracji konta. Następnie musimy ustalić częstotliwość skanowania. Najkrótszy możliwy interwał czasowy to 30 minut, jeśli aktualizujemy nasz serwis rzadko, możemy ustawić większy interwał. Twitterfeed zapewnia również automatyczną obsługę skróconych linków (wystarczy wybrać odpowiedni serwer z listy rozwijanej) oraz kilka innych ciekawych funkcjonalności, które dostępne są w zaawansowanej konfiguracji.

Kiedy już rozprawimy się z pierwszym krokiem kreatora, możemy przejść do drugiego etapu, w którym możemy wybrać dowolny z pięciu serwisów, które przedstawiłem na początku tego punktu. Aby dodać jakikolwiek z nich, będziemy musieli autoryzować nasze konto w danym serwisie. Po ustawieniu wszystkich witryn, możemy zakończyć proces konfiguracji. Od tej pory, twitterfeed będzie skanował nasz kanał RSS w poszukiwaniu nowych artykułów i automatycznie dodawał nagłówki do stron przez nas zdefiniowanych. Dodatkowo, twitterfeed zapewnia statystyki z kliknięć z linków przez niego wygenerowanych, można je obejrzeć po zalogowaniu się na konto na stronie Dashboard (screen 2).

Twitter

O serwisie Twitter pisaliśmy już przy okazji omawiania wykorzystania protokołu Jabber w serwisach społecznościowych oraz w tekście poświęconym tworzeniu widgeta. Jednak jest to na tyle wdzięczny temat, że powiemy o nim raz jeszcze:).

Twitter (jeśli by ktoś nie wiedział) jest tzw. serwisem mikroblogowym umożliwiającym publikowanie oraz przeglądanie, krótkich wiadomości tekstowych w czasie rzeczywistym. W naszym przypadku, wykorzystamy ten serwis do utworzenia konta, w którym publikować będziemy informację dotyczące naszego serwisu np. najnowsze odnośniki do najnowszych tekstów, czy aktualności. W przypadku nagłówków artykułów możemy skorzystać z Twitterfeed (opis powyższej). Pozostałe informacje możemy wprowadzać z poziomu konta Twitter, różnorakich aplikacji klienckich oraz za pomocą Jabbera.

Blip

Blip, podobnie jak Twitter jest serwisem mikroblogowym. Zasadnicza różnica jest taka, że Blip jest produktem polskim, przeznaczonym dla Polaków i cieszącym się dość sporą popularnością w Polsce. Dlatego warto zwrócić na niego uwagę i również tutaj założyć sobie konto, w którym będziemy informować naszych wiernych czytelników o manewrach przeprowadzanych w naszym serwisie:).

Blip oferuje podobne kanały komunikacji jak Twitter, a może nawet i więcej:). Możemy wysyłać wiadomości poprzez kontakt Jabber oraz korzystać również z serwisów pośredniczących np. Rss2Blip, który na podstawie kanału RSS strony dodaje nowe blipy do naszego konta.

Jedną z ciekawszych funkcjonalności, jest możliwość sprzężenia naszego konta Twittera z Blipem. Dzięki temu, publikując tweety tworzymy za jednym razem i blipy:). Można nawet pokusić się o przygotowanie łańcucha informacyjnego postaci: RSS - TwitterFeed - Twitter - Blip, co w znaczący sposób przyczyni się do propagacji naszych newsów w sieci:)

Google Buzz

Google Buzz jest serwisem (właściwie to zakładką poczty GMail), który powstał stosunkowo niedawno. Buzz należy zaliczyć do tzw. witryn mikroblogowych tak więc działa w podobny sposób jak Twitter czy Blip. Bardzo interesującą cechą Buzza jest możliwość monitorowania właściwie dowolnej strony Internetowej. Standardowo predefiniowanych zostało kilka popularnych serwisów np. Twitter (możemy rozszerzyć szereg nasz łańcuch informacji przedstawiony przy okazji Blipa o Buzza:)), nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by dodać dowolną stronę Internetową, np. Alt Control Delete:). W takim przypadku, informacje pobierane są na podstawie kanałów RSS dołączonych do witryny lub na podstawie analizy składniowej strony.

Linki dodawania artykułu do serwisów społecznościowych

Pewnym sposobem na promocję naszej strony, mogą być również linki pozwalające dodać nasz artykuł do wybranych serwisów społecznościowych. Linki takie można znaleźć np. na dole niniejszej strony.

Facebook

Na sam koniec, postanowiłem zostawić ostatni hit serwisów społecznościowych, mianowicie Facebook. Facebook oferuje bardzo dużą liczbę opcji, które skutecznie mogą wypromować naszą witrynę. Przede wszystkim, możemy tworzyć tzw. strony fanowskie. Na takiej stronie, będziemy mogli prowadzić coś na kształt bloga, gromadzić fanów naszej witryny, publikować teksty, newsy, krótkie nagłówki. Założenie takiej strony, warto jednak rozważyć, kiedy ruch na naszej witrynie jest już trochę większy i zdążyliśmy zgromadzić jakąś, choćby małą społeczność.

Facebook możemy również wykorzystać na naszym prywatnym normalnym koncie do publikacji newsów czy też pobierania danych za pomocą omówionego na początku tego artykułu serwisu Twitterfeed.

Ciekawą opcją, jest również możliwość wykorzystania jednej z wielu dostępnych na Facebooku aplikacji. Jedną z bardziej interesujących, jest Networked Blogs, która umożliwia rejestrację naszego własnego bloga i publikację nagłówków naszych artykułów. Dzięki temu, większa liczba użytkowników będzie miała dostęp do treści umieszczonych na stronie i być może zainteresuje się zawartością naszego serwisu.

Podsumowanie

Przedstawione w artykule porady, to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej możliwości jakie oferują dzisiejsze serwisy społecznościowe. Warto pamiętać, że każdy z takich serwisów jest zwykle bardzo wysoko wypozycjonowany w wyszukiwarkach. Jest to także również miejsce spotkań wielu użytkowników, forum do dyskusji, dlatego warto skorzystać z tego sposobu promocji:) Należy jednak pamiętać, że jakiekolwiek pozycjonowanie, reklama ma sens, jeśli nasza strona prezentuje rzeczywiście coś godnego uwagi. Inaczej, efekt wywołany przez serwisy społecznościowe, może być tylko chwilowy.

Data ostatniej modyfikacji: 04.03.2011, 22:14.

Podoba Ci się ten wpis? Powiedz o tym innym!

Send to Kindle

Komentarze

blog comments powered by Disqus