Artykuł

gru 19 2010
0

Jak kupować w sklepach internetowych?

Grudzień jest okresem, który większości osób kojarzy się niewątpliwie ze świętami oraz przedświąteczną gorączką związaną właśnie z tą okazją. Nieodłącznym elementem tych przygotowań, jest niewątpliwie zakup prezentów dla naszych bliskich. Ponieważ nasze życie z biegiem czasu zaczyna przyspieszać, często szukamy sposobów, aby usprawnić pewne czynności. Dlatego, coraz częściej decydujemy się na zakupy w sieci, czy to na Allegro, czy też w jednym z wielu sklepów internetowych. Tak jest szybciej i często także wiele taniej, tak przynajmniej głoszą obiegowe opinie. Ale czy tak jest w praktyce? Z tym niestety bywa różnie. Dziś chciałbym napisać trochę więcej na temat tego, jak kupować w sieci, na bazie własnych doświadczeń.

Porównanie cen towaru

Pierwsze od czego powinniśmy zacząć to porównanie ofert, na jednej z wielu porównywarek cen. Skorzystać możemy np. z następujących serwisów:

Nie muszę mówić, że im większa baza danych serwisu, tym większy wybór sklepów. W przypadku Ceneo mamy również informację o cenie przedmiotu na Allegro, ale to już od nas zależy czy reflektujemy taki rodzaj zakupów, czy też nie.

Kiedy już znajdziemy towar w godnej cenie, warto zorientować się co nieco na temat samego sklepu.

Początkowy dobór sklepu

Informacje na temat sklepu, możemy z reguły znaleźć od razu w porównywarce, już przy samej ofercie produktu. Tak jest właśnie w przypadku wszystkich trzech porównywarek, które przedstawiłem w poprzednim ustępie.

Dodatkowo, możemy skorzystać ze specjalnie wyspecjalizowanych w tym celu serwisów np. Opineo.pl.

Na pierwszy rzut oka, wyraźnym bodźcem do wyboru może być ilość opinii jakie posiada dany sklep. W przypadku prezentowanych przeze mnie słuchawek, już na pierwszy rzut oka wyróżniają się takie sklepy jak: Ram.Net, Neo24.pl, Komputronik, Electro czy Agito - kolejność przypadkowa.

Jednak dobór sklepu, powinniśmy rozbić na kilka mniejszych czynników, wszystko też zależy od tego, czy nam się spieszy.

Oczekiwane informacje możemy znaleźć w opiniach o danym sklepie jak i często bezpośrednio w samym sklepie.

Dostępność towaru

Wydaje się, że w XXI wieku, w świecie w którym informatyka jest na porządku dziennym (co powinno być właśnie szczególnie widoczne w przypadku sklepów internetowych) informacja o dostępności towaru nie powinna być żadnym problemem, ponieważ taka informacja na bieżąco aktualizowana i pobierana jest z bazy danych. W praktyce wygląda to niestety inaczej. Mamy tutaj trzy zasadnicze rozwiązania:

  • Sklep jest nowoczesny i automatycznie pokazuje ilość stanów magazynowych, umożliwia to natychmiastową zapłatę za towar
  • Dostępność towaru weryfikowana jest przez pracowników sklepu, dopiero po weryfikacji zamówienie jest realizowane i otrzymujemy możliwość zapłaty za zakupiony towar
  • Sklep, mówi że towar jest dostępny i umożliwia zapłacenie za niego, a w praktyce nie posiada takiego towaru na stanach magazynowych

Choć trzecie rozwiązanie brzmi niedorzecznie, uwierzcie mi że jest ono jednak bardzo często spotykane. Sam spotkałem się z taką sytuacją dwa razy. Problemu weryfikacji stanów magazynowych nie ustrzegł się taki gigant jak RTV EURO AGD. Na szczęście wszystkie pieniądze zostały zwrócone.

Czas realizacji

Wiele sklepów, kusi nas banerami w stylu 24h/48h wysyłka, czy tak jest w praktyce? Różnie z tym bywa i tak na dobrą sprawę ciężko to zweryfikować. Musimy się jednak przygotować, że w okresach świątecznych, czas ten może być trochę nagięty.

Na czas realizacji, w sposób znaczący również wpływa sposób płatności (o tym szerzej za chwilę). Jeśli wybieramy przedpłatę, musimy liczyć się z dodatkowym czasem potrzebnym na za księgowanie naszej wpłaty na koncie sklepu.

Szybkie płatności

W ostatnim czasie, w Polsce ogromną popularność zyskały mechanizmy tzw. szybkich płatności, które umożliwiają realizację transakcji w czasie rzeczywistym, poprzez wykorzystanie specjalnego konta pośredniczącego wybranego serwisu oferującego taki rodzaj usługi. W polskim internecie, do najpopularniejszych usług tego typu możemy zaliczyć:

  • Płatności.pl
  • Płacę z Allegro
  • Dotpay.pl
  • BlueCash

Wiele sklepów, oferuje dostęp do takich usług. Większość z nich nie dolicza za taką operację żadnego dodatkowego kosztu, więc z punktu widzenia klienta jest to bardzo dobre i korzystne rozwiązanie, ponieważ pieniądze przekazywane są od razu i sam użytkownik nie musi wypełniać żadnych danych kontrahenta, bo robi się to w sposób automagiczny.

Niestety, niektóre ze sklepów pobierają dodatkowe opłaty za korzystanie z takich usług np. % wartości towaru. Wartość sprawdzić taką informację jeszcze przed zakupem, ponieważ czasem może być warto zainteresować się innym sklepem, który ten sam produkt sprzedaję parę złotych drożej.

Oczywiście jeśli decydujemy się na płatność przy odbiorze, ten problem nas nie dotyczy.

Wysyłka - czy kurier zawsze jest opłacalny?

Zwykle kiedy coś zamawiamy, decydujemy się na wybór kuriera, żeby dostarczyć towar szybciej i pewniej. Niestety nie do końca tak fajnie jest w praktyce. Jeśli mieszkamy np. na obszarze wiejskim, lub w małym miasteczku, dostawa kurierem może być problematyczna, przed zakupem warto dowiedzieć się z jakiej firmy kurierskiej korzysta sprzedawca.

Z mojego własnego doświadczenia (mieszkam właśnie na obszarze wiejskim pod Poznaniem), nigdy nie miałem problemów z dostarczeniem przesyłek np. przez DHL, czy UPS. Za to potężne problemy spotykały mnie np. ze strony firm Kolporter Express, czy Siódemka, które nie miały oddelegowanego żadnego kuriera w mój obszar.

Przykładowo, firma Siódemka dostarczała moją umowę z mBankiem. Umowa została wysłana we wtorek, w środę pojawiła się w magazynie w Poznaniu, w czwartek dostał telefon, czy jestem dostępny w obszarze Poznania - potwierdziłem, w piątek odwiedził mnie kurier w miejscu pracy. Koło wtorku, papiery został wysłane z Poznania. Cały obieg dokumentów, zajął ponad tydzień (informacje pozyskane ze strony śledzenia przesyłki).

Niestety również w tym przypadku nie ma reguły, a usługi kurierskie są uzależnione ściśle od lokalizacji. Jednak jeśli nie mieszkasz w dużym mieście, być może lepszym wyborem będzie wybór priorytetowej paczki pocztowej.

Koszty wysyłki

Czasem, choć cena może wydawać się kusząca, to odzwierciedlenie może to znaleźć w kosztach wysyłki. Warto również sprawdzić tą informację, albo już od razu z poziomu porównywarki, albo bezpośrednio z poziomu sklepu.

Gwarancja produktu

Kolejnym ważnym aspektem, jest niewątpliwie sposób egzekwowania gwarancji. Najlepsza opcją, jest oczywiście gwarancja typu Door to Door. Jeśli nie ma takiej opcji, to ważną informacją jest informacja pokrywaniu kosztów wysyłki towaru do sprzedawcy.

W przypadku niektórych towarów (przykładowo LG stosuje taką praktykę). Gwarancja odbywa się w punktach autoryzowanych producenta. Również jest to opcja godna rozważenia.

Zakupy na Allegro

Alternatywą dla zakupów w sklepach, mogą być zakupy na Allegro. W tym przypadku, wiele z powyższych reguł również ma znaczenie. Szczególnie należy zwrócić uwagę na ilość komentarzy, ewentualny status super sprzedawcy, czy sklepu.

W całym Allegro funkcjonuje system Płacę z Allegro więc również w tym przypadku nie powinno być problemów. Pozostałe elementy są uzależnione ściśle od aukcji.

Data ostatniej modyfikacji: 15.01.2014, 13:22.

Komentarze

blog comments powered by Disqus