Artykuł

sty 31 2013
0

Recenzja książki HTML5. Tworzenie gier

Technologie webowe rozwijają się bardzo prężnie i tym samym zdobywają coraz większą część developerskiego rynku. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy, jest przede wszystkim bardzo wysoka dostępność stron WWW. Raz napisaną witrynę otworzymy na komputerze, komórce, telefonie, konsoli, a nawet w lodówce, jeśli tylko będzie miała odpowiednią przeglądarkę;)

Nikogo już w dzisiejszym świecie nie dziwi również nazywanie strony aplikacją (wspominałem o tym przy okazji recenzji książki ASP.NET MVC 3 Framework. Zaawansowane programowanie). Obecna złożoność sieci z pewnością wykracza daleko poza najśmielsze marzenia jej twórcy - Tim Bernesa-Lee.

Dziś czymś naturalnym są gry w przeglądarkach. Do niedawna pisane głównie w technologii Flash, dziś coraz częściej za pomocą tytułowego HTMLa, we współpracy z CSSem i JavaScriptem.

Taki nowy porządek oczywiście wymaga zmian oraz ukiernkowanych w tym temacie programistów, dlatego też powstała tytułowa książka oraz niniejsza jej skromna recenzja, na której dalszą cześć serdecznie Was zapraszam:)

Dla kogo jest ta książka?

Zawsze przed zakupem wybranej książki, warto określić jej grupę docelową. W tym przypadku będą to zarówno webmasterzy jak i programiści gier. Wydaje mi się, że szczególnie ta pierwsza grupa skorzysta na lekturze tej pozycji, ponieważ oprócz HTMLa w książce poczytamy również o CSS oraz JavaScript.

Niezależnie od profilu czytającej osoby, podczas lektury bardzo przydatna będzie podstawowa wiedza z zakresu wspomnianych wyżej technologii oraz oczywiście samego HTMLa. Bez niej będzie po prostu dużo trudniej.

Zawartość

Książka została podzielona na 5 części, które z kolei przekładają się na 14 rozdziałów oraz 3 dodatki. Ogromną zaletą tej pozycji jest to, że w trakcie lektury tworzymy jeden konkretny projekt od początku do końca, systematycznie go udoskonalając. Dzięki temu, pozyskana przez nas wiedza, jest w pewnym sensie kompletna.

Takie podejście wiąże się również z tym, że oprócz tytułowego HTML5, intensywnie korzystamy również z takich technologii jak JavaScript i CSS. Prawda jest taka, że nie ma technicznych możliwości na stworzenie gry w samym tylko języku znaczników.

Oprócz wspominanych wyżej języków autor wiele miejsca poświęca różnym przydatnym rozszerzeniom oraz towarzyszącym HTMLowi technologiom (np. WebFonts), tym samym jeszcze bardziej poszerzając horyzonty czytających;)

Pod względem merytorycznym, w moim odczuciu książka prezentuje naprawdę dobry poziom, o czym mogą również świadczyć same pozytywne oceny w księgarni Helion. Niestety nie ustrzeżono się w tym przypadku błędów. Jest kilkanaście - kilkadziesiąt miejsc w kodzie oraz w treści książki, w których pojawiają się np. drobne literówki, które często mogą skutecznie uniemożliwić poprawne wykonanie określonego kodu. Jeśli napotkałeś na jakikolwiek problem w tworzeniu kodu, polecam szybkie spojrzenie do erraty, którą można znaleźć na podstronie książki w księgarni Helion. Można oczywiście pobrać również wszystkie użyte w pozycji kody źródłowe by skonfrontować z nimi własną wersję.

Podsumowanie

HTML5. Tworzenie gier, to naprawdę solidna pozycja, która tak jak wspominałem wcześniej, nie dotyczy tylko popularnego języka znaczników. W istocie pod tym tytułem kryje się całe grono technologii i rozszerzeń, które właśnie razem współtworzą sensowną całość i kształtują dzisiejszą sieć.

W moim odczuciu niniejsza pozycja powinna przypaść do gustu nie tylko twórcom gier, ale wszystkim osobom, które są zainteresowane tworzeniem nowoczesnych stron zgodnych ze standardami. Większość elementów tutaj zawartych, można wykorzystać również w innych projektach.

Osobom zainteresowanym tematem, polecam zapoznać się z przykładowym rozdziałem oraz kodem źródłowym. Do obu tych elementów linki znajdziecie poniżej:)

Link do książki: HTML5. Tworzenie gier.

Spis treści + bezpłatny fragment książki: HTML5. Tworzenie gier.

Kody źródłowe: HTML5. Tworzenie gier

Partnerem cyklu jest grupa wydawnicza Helion.

Data ostatniej modyfikacji: 29.05.2013, 14:33.

Komentarze

blog comments powered by Disqus